Интервью/Фичеры

Людська Подоба: у нас є своя аудиторія і це не лише квір

Евгения Устинова

Евгения Устинова,

29 мая

13087372_10205267108590780_6839050183957770220_n

Квір – не квір, соціальна місія вечірок, лайви в квадраті, андеграундний поп, погана музика в гей-клубах та багато іншого, чого ви не знали про Людську Подобу.

Проект Людська подоба — формація на межі арт-проекту та музичної групи. На відміну від багатьох українських колективів — у Подоби є окреслене ідеологічне підґрунтя — їхня музика дійсно покликана об’єднувати абсолютно різних людей у невимушеній атмосфері концертів і, що цікаво, фактично їм це вдається. Їхня творчість — це відкритість, драйв, позитивні емоції. Живі виступи — подія, після котрої лишаються теплі хороші враження, як від якості матеріалу, так і від публіки.

Ця група має впізнаване звучання, яскраве обличчя і щонайголовніше — свій шарм. Таке трапляється, коли разом збираються яскраві творчі особистості, налаштовані на одну хвилю. Сталий склад колективу — четверо учасників: Анатолій Бєлов — відомий художник та арт-діяч, вокаліст. Георгій Бабанський — неймовірно талановитий та продуктивний електронний музикант і композитор. Олександр Кріптон Ратушняк — барабанщик. Яна Ярема — вокалістка з надзвичайно харизматичним голосом і манерою.

Я зустрілася з Толіком та Гошею на фестивалі кіно та урбаністики 86. Коло поколінь, який нещодавно відбувся у містечку Славутич. Зловити їх було досить складно, бо тусовка постійно пересувалася на кінопокази й різні події, але, не дивлячись на це, нам вдалося обговорити досталь цікавих моментів і тем. Толік і Гоша запрошені на фестиваль у якості ді-джеїв, кожен виступатиме з власним ді-джей сетом у вечір закриття.

Толік: Сльози Амбала — це мій ді-джейський проект з яким я завтра виступатиму вперше. Хвилююсь. Тільки вчора Гоша мене навчив деяких премудростей по зведенню, сьогодні зранку я ще збирав треки для сета. Поки сам не знаю що з цього вийде. Музика буде різною: від експериментальної електроніки та експериментального техно, до електронної поп-музики. У треклисті будуть і два українські проекти, це мій улюблений Hatroneli — Мітя Остудінов — надзвичайно крутий музикант і Цукор Біла Смерть —проект Олександра Кохановського – музиканта-легенди, батька українського дарк-ембіенту. А пісня, яку я вибрав, дуже красива лірична, українською мовою з жіночим вокалом і вона мені дуже близька настроєво.

Ми виступаємо і на квір заходах, і на арт-майданчиках, і в клубах.

Найперший виступ Людської Подоби відбувся у Львові в Музеї ідей. Нас запросили виступити на вечірку до перекладачів, це був день перекладацької солідарності. Досить дивний вийшов концерт: всі сиділи на місцях, ніхто не танцював, крім пари наших друзів художників.

Взагалі ми виступаємо і на квір заходах, і на арт-майданчиках, і в клубах. Мені більше до вподоби клуби ніж галерейні майданчики, бо там вдається зробити тотальну інсталяцію-перформенс, в котру і має потрапити глядач, повністю занурити його в атмосферу. Коли виступ відбувається в галереї, люди приходять налаштованими інакше — подивитися на мистецтво — тому сприймають усе що відбувається відсторонено, аналітично. В клуби, натомість, ходять відпочити, розслабитись — а наші перформенси це своєрідна форма відпочинку.

Людська Подоба все-таки більше музичний, аніж арт-проект. Музика це той основний медіум, з яким ми працюємо. Наприклад, перша група, учасником котрої я був – Пінопласт – була перформенс проектом. Музика була важливою, але перформенс був першочерговим. У музичному плані там могло відбуватись все що завгодно, часто це була какофонія, а основні акценти й ідея була в іншому. У Людській Подобі музика дуже важлива, бо саме її мовою ми спілкуємося з людьми, тому в музичному плані маємо бути цікавими.

У Людській Подобі музика дуже важлива, бо саме її мовою ми спілкуємося з людьми, тому в музичному плані маємо бути цікавими.

Гоша: Із саундом для Подоби все зрослось якось одразу. У нас був, звичайно якийсь вектор, референси, ну наприклад, є така дівчина сама собі поет, співачка і композитор iamamiwhoami — от вона нам обидвом з Толіком подобається. Якщо брати жанрово, то це такий електроклеш, електропоп 80-х, це було коли ми починали, а далі пішли більш експериментальні речі, навмисно примітивно-мелодичні речі.

Толік: Наше звучання з часом міняється, це процес. Є, наприклад, старі композиції, котрі людям до вподоби, і хоча нас просять аби ми їх виконували, ми їх вже не виконуємо, не тому що ми такі горді й круті, просто з творчої точки зору нам це вже не цікаво, це в минулому.

У нас немає наміру робити пісні більш попсовими заради популярності. У будь-якому випадку Людська Подоба залишається мистецтвом.

Ми робимо експериментальну поп-музику і в принципі достатньо комфортно себе почуваємо в андеграунді, хоча і зацікавлені в тому аби наша аудиторія зростала. Наш меседж, те про що ми співаємо, було б добре аби це почуло більше людей. Але у нас немає наміру робити пісні більш попсовими заради популярності. У будь-якому випадку Людська Подоба залишається мистецтвом.

З приводу текстів — вони дуже важливі. Тексти пишу я, Гоша пише музику. Наші тексти не пропагандистські — типу давайте жити так і всім буде краще! Вони просто відображають те, чим ми живемо, те що відбувається у мене, у моїх друзів, у людей які мене оточують, те що надихає. Вся наша творчість — про те що відбувається в житті: усілякі переживання, любов-не любов, страждання-не страждання, постійні переосмислення, хоча в ній багато є й любовної лірики.

Наші тексти не пропагандистські — типу давайте жити так і всім буде краще!

Тексти виникають по-різному, іноді на вечірках або в колі друзів ми про щось розмовляємо і в розмові народжуються класні слова із класним змістом. І я їх записую – з собою майже завжди маю блокнот у який занотовую тексти, а потім вони формуються в композиції. Іноді я перебуваю під враженням, наприклад, від атмосфери на вечірці: танець, музика, оточення — все це склеюється одне з іншим, народжуються слова, тоді я припиняю танцювати й записую їх. Або рефлексую над якимось враженням і мені важливо передати стан чи думки, а часом, слова приходять самі: хтось сказав одну фразу, я дописав другу, або хтось сказав цілу тираду, я її записав і зробив з цього пісню.

Гоша: У мене була хіпі-група Космік Кукумберс — краут рок, грали ми на усіляких хіпі-флетах, а потім спільний з Толіком друг нас познайомив і Подоба стала моїм першим серйозним проектом.

А взагалі електронною музикою я почав займатись років у 13. Це було дуже кумедно, у мене був допотопний комп’ютер з допотопною програмою звукозапису. Там були функції записати, промотати назад, промотати вперед, дублювати петлю, додати доріжку, і вийшло так, що тоді коли я ще не знав такого слова як семплінг, за допомогою цієї програми я робив семплінг. Записував усе з комп’ютера на магнітофон, навіть дав один приголомшливий концерт для мами та тьоті.

Потім я на деякий час на все це забив і повернувся лише тоді, коли зняв відео-арт. Я хотів аби до нього написав музику один знайомий, але він відморозився і тому довелося навчитись писати музику самому. Це співпало з часом закінчення навчання в інституті. Тоді я дуже багато грав у комп’ютерні ігри, мене це задовбало, я вирішив припинити. Припинив і вивільнилось багато часу, який потрібно було чимось заповнити і я замістив комп’ютерні ігри комп’ютерними звуками.

У нас в групі всі на одній хвилі і я від цього неймовірно щасливий.

Толік: З Яною ми разом виступали ще у Пінопласті. Я знав що вона дуже крута співачка. Яна професійна вокалістка і мій вчитель. Насправді, я великий прихильник Яниного голосу і того як вона ним користується. Красивих голосів в принципі можна знайти багато, але те як Яна ним користується, з яким смаком — це неймовірно. Вона мене багато чому навчила, хоча, до цього я ходив до викладачки теж дуже хорошої, вона вчила техніці дихання, як розспівуватись, Яна після цього навчила мене саме усіляких премудростей. Наприклад, як співати субтоном. Взагалі у нас в групі всі на одній хвилі і я від цього неймовірно щасливий. Кожен в групі робить свою частину роботи й ми повністю довіряємо одне одному.

Красивих голосів в принципі можна знайти багато, але те як Яна ним користується, з яким смаком — це неймовірно.

Гоша: Я постійно колупаю щось нове, бо колупати щось старе не цікаво, починається якась фрустрація і втрата інтересу. У мене зараз 4 проекти: Людська Подоба, Yamabusi, Komitet і Георгій Бабанський. Подоба це поп-проект, тобто, в порівнянні з усіма іншими він найбільш попсовий. Yamabusi — це такий більш радикальний андеграунд. Komitet — це техно. А в Бабанський входить усе що не вмістилось в інші проекти. З приводу того, що я слухаю, то слухаю я все — мені здається що неможна слухати щось одне, обмежувати себе, а те що з мене виходить — здебільшого техно, електро. Якась агресивна емоція, не знаю чому так стається.

У мене зараз 4 проекти: Людська Подоба, Yamabusi, Komitet і Георгій Бабанський.

Толік: У Людської подоби є своя аудиторія і вона не лише квір. Хоча багато в нашій творчості йдеться саме про квір, та наша публіка це дуже різні люди. З іншого боку, квір це ж і є розмаїття. Мене дуже тішить що до нас на концерти приходять люди різного віку, різного роду діяльності. Мені подобається поєднувати між собою тусовки, що не так часто пересікаються. Знайомити між собою музикантів, художників, режисерів, бо зазвичай всі сидять по своїх тусовочках, а така подія як наш концерт їх об’єднує.

Річ у тому, що у гей-клубах на пострадянському просторі звучить дуже погана нецікава музика.

В Україні гей-клуби нас ніколи не запрошували виступати, мабуть, не формат. В Пітері ми раз виступали в лесбійському барі, також виступали на квір-фестивалі у Відні й у Польщі, але локації теж були звичайні не гей-клуби.

Річ у тому, що у гей-клубах на пострадянському просторі звучить дуже погана нецікава музика. Зарубіжна попса чи російська або пострадянська. За це зауваження на мене навіть образилась місцева ЛГБТ тусовка, котра організовує вечірки. Проаналізувавши цю історію я зрозумів, що з одного боку, образитись на критику в якій йдеться про провінційність подібних вечірок – це як раз дуже яскравий прояв провінційності. З іншого боку, збагнув, що я був досить високомірним у своїх судженнях, адже цей сегмет також має право на існування — є люди якім потрібна саме така форма.

Влаштовуючи вечірки, де звучить цікава українська електронна музика, я пропоную альтернативний варіант. Вечірки які влаштовую я, можливо, це звучить пафосно, але вони є політичним жестом. Вони покликані об’єднувати, вони виходять за рамки лише ЛГБТ, руйнують це гетто, коли в гей-клубах тусять лише ЛГБТ, квіри, а всі інші деінде. Я в захваті від вечірки Квір Альтернатива (вечірка яку влаштовував Толік у рамках фестивалю Молодість у 2015 році). Нещодавно була подібна вечірка Кок Спрінг в Ефірі. Я зрозумів, що для мене організація таких вечірок є мистецьким актом, я ставлюсь до них як до ще однієї форми мистецтва. До Квір-Альтернативи лайн-апом займався я, до Кок Спрінг також у більшості я, але й хлопці з Ефіру також. Я великий фанат молодої української електронної сцени.

Влаштовуючи вечірки, де звучить цікава українська електронна музика, я пропоную альтернативний варіант.

Гоша: Лайви, які я граю, словами описати досить складно. Якщо брати по термінології, то лайв в електроніці означає, що у тебе з собою є готові доріжки й ти на виступі розставляєш акценти протягом гри. А лайв у квадраті — це щось на кшталт фрістайлу. Він виглядає так: у тебе є якісь попередньо налаштовані звуки, але немає готових мелодій, вони не зібрані в треки, тобто трек народжується безпосередньо на виступі. Є такий модний термін — ріал тайм синтез — коли ти береш і синтезуєш звуки в момент виступу, і не знаєш що і як в тебе вийде. Просто несеться така стихія, зв’язок з господом богом чи з космосом. В цьому форматі відстань між ідеєю та її втіленням дуже мізерна.

Є такий модний термін — ріал тайм синтез — коли ти береш і синтезуєш звуки в момент виступу, і не знаєш що і як в тебе вийде.

Мій сет-ап чисто технічно не складний, він просто переналаштований складно. Примочок у мене не багато, штук 6. Раніше мені подобалось взяти на виступ усе що в мене є, так аби завалити весь стіл, а потім мені просто набридло все це тягати. Зараз я намагаюсь обходитися одним максимально комплексно налаштованим девайсом, щоб на ньому все було, бо дуже незручно їхати кудись в Європу і всю цю бадягу за собою тягти. Уже мозолі в мене були від цих усіх валіз.

Толік: Я би не сказав що ми гастролюємо дуже багато. Час від часу нас дійсно запрошують. У нас є продюсер який допомагає розрулювати всі технічні організаційні питання. Самі запрошення в 90% з’являються через мене по, скажімо так, художніх каналах. Наприклад, ми виступали у Польщі на виставці, у Відні на феміністичному фестивалі — я написав туди за порадою друзів художників.

У липні нас запрошують в Польщу в місто Зелена Гура на фестиваль Будьмо! Досить багато запрошень є не комерційних. Відбудуться вони чи ні, залежатиме від організаторів і від того, які будуть умови. Нещодавно я отримав запрошення виступити з Подобою на крутому фестивалі в Берліні у січні 2017 року, але поки немає остаточного підтвердження.

За весь цей час у нас накопичилося треків альбоми на 4.

Гоша: Звичайно ми думаємо записувати альбом, але нам потрібен агент з мізків! Ми можемо добре творити, але організуватися нам складно. За весь цей час у нас накопичилось треків альбоми на 4. Їх треба вже якось відсортувати, бо одні треки такого роду, другі — іншого, старі треки вже звучать по-старому, а ми по-новому. Ще альбом треба буде мастерити, а це вже процес більше технічний ніж творчий, він досить виснажує. Коли ти слухаєш один і той самий трек дофіга разів, просто стаєш неадекватним, не можеш сприймати, що краще, а що гірше. Обов’язково потрібна якась людина-медіум, інша точка зору, що дозволить бути більш об’єктивним. Думаю, в Україні цілком реально зробити хороший мастеринг, є певні персонажі, тільки до них треба добратися. Потрібен агент з мізків!

Читай также:

«Катедрал техно — клас! Беру!», —Антон Дeгтярьов, Ptakh

7 апреля

«В будь-який спосіб треба вибивати банальщину зі свідомості», —Едуард Соломикін

12 февраля

«Можливо, в залі є людина, яка подолала 1000 кілометрів заради твого концерту…», —Sasha Boole

24 декабря

clicking on ".open-menu" adds class "open" on ".menu" clicking on ".open-menu" removes class "closed" on ".menu" clicking on ".close-menu" adds class "closed" on ".menu" clicking on ".close-menu" removes class "open" on ".menu"